Vijesti / Kolumne

PIŠE: Gordana Foder

Darovitu djecu u školi se zanemaruje, za njih nema ni vremena ni prostora

Darovitu djecu u školi se zanemaruje, za njih nema ni vremena ni prostora
Varaždinski.hr

'Do zanemarivanja darovitih učenika ne dolazi namjerno. Učitelji se jednostavno nemaju vremena baviti darovitom djecom. Sve je podređeno da se pomaže i bavi onim učenicima koji imaju problema u svladavanju nastavnih sadržaja.'

Štrajk prosvjetara još traje. Tu i tamo se po Hrvatskoj štrajka, mjestimičan je ovaj štrajk kao ljetni pljuskovi iako prosvjetari masovno traže generalni štrajk do ispunjenja zahtjeva. Sindikalni čelnici kao da su se prestrašili odaziva ljudstva.

Većinski sindikat učitelja uporno ignorira vodstvo manjinskog sindikata učitelja iako im i on daje podršku i njegovi članovi štrajkaju. Kao u vrtiću, čelnica većinskog sindikata neće se igrati s čelnikom manjinskog sindikata. No takvo infantilno ponašanje ipak nije naštetilo brojnosti prosvjetara u štrajku.

Široke narodne mase i dalje obilno pljuju po prosvjetarima, tim neradnicima s četiri mjeseca godišnjeg odmora. Poneki prosvjetari nađu se prozvanima i krenu tim neukim širokim narodnim masama objašnjavati što i koliko rade te zašto štrajkaju, da osnovica i koeficijent nisu isto. Ma što imaš objašnjavati? Svatko zna koliko vrijedi i ne treba gubiti vrijeme na neupućene, ali najglasnije i najbezobraznije, objašnjavanjem i crtanjem svog posla.

Kako ćeš nekome neukome objasniti da svaki učitelj može raditi posao za koji je potrebna SSS, ali onaj sa SSS ne može nikada i nikako obavljati posao učitelja. Pa je uspoređivanje kruški i jabuka ne samo glupo već i neumjesno. 
Ali ni danas o štrajku nećemo. O štrajku ćemo kad bude gotov, kad vidimo rezultate. 

Daroviti učenici

U svakom se razrednom odjelu nađe ispodprosječnih učenika, onih kojima je potrebna posebna pomoć u učenju, darovitih učenika, onih koji su, kako bi se reklo po „hrvatski“ vunderkind, a najviše je prosječnih učenika. Prosječnom, imaginarnom učeniku su prilagođeni i udžbenici i nastavni sadržaji pa tako većina učenika bez problema svladava sve predviđeno.

Oni kojima je potrebna posebna pomoć tu pomoć dobivaju na satovima dopunske nastave ili posebnim prilagodbama, ovisno o stupnju teškoće. 

I dok je za učenike koji slabije svladavaju nastavne sadržaje predviđeno po dva sata dopunske nastave tjedno, za vunderkinde, za darovite rijetko da se nađe vremena. Oni plivaju u moru prosječnosti i zatupljuju svoju genijalnost uprosječujući se i dosađujući se. 

Daroviti učenici su oni koji se ističu ili svojim vrlo visokim stupnjem općega intelektualnog razvoja ili pak izrazitim razvojem samo određenih sposobnosti koje ih, u odnosu na ostale učenike čine naprednijima. Obuhvaćaju 3 – 5 % školske populacije. 

Neke od osobina darovitih učenika

Daroviti učenici razlikuju se od prosječnih učenika po nekim svojim osobinama. Nemaju svi baš sve navedene osobine darovitih učenika. A koje su to osobine darovitih učenika? 

Kao prvo, posjeduju izvanredne vještine rješavanja problema. Lako pronalaze i uočavaju suptilne odnose, skrivene principe i generalizacije. Vidljivo su iznimni u kvaliteti i kvantiteti vokabulara. Zainteresirani su za riječi i njihova značenja.

Vole čitati i razumiju pročitano. Razumiju složene i apstraktne ideje već u mlađoj dobi.  Brzo uče i lako zadržavaju ono što su učili. Sjećaju se važnih detalja, koncepata i principa. Pokazuju razumijevanje složenih aritmetičkih problema i shvaćaju složene matematičke koncepte.

Zadržavaju pozornost dulje vrijeme. Posjeduju sposobnost usmjeravanja vlastitog stjecanja znanja. Pokazuju kreativnost u glazbi, umjetnosti, plesu ili glumi. Pokazuju senzitivnost na fine ritmove, pokrete. Pokazuju fleksibilnost u razmišljanju i rješavanju problema s više različitih gledišta.

Od značajki darovitih učenika mogu se spomenuti još i sljedeće:

Postavljaju visoke, ali realistične standarde za sebe. Samokritični su u evaluaciji i u odnosu prema vlastitom radu, skloni su perfekcionizmu. Pokazuju inicijativu i originalnost u radu. Socijalno su uravnoteženi i s odraslima zrelo komuniciraju.

Vole intelektualne izazove. Imaju istančan i suptilan smisao za humor. Mogu se javljati poteškoće u odnosu s vršnjacima. Posjeduju  širok raspon interesa: vanškolski interesi i hobiji. Pokazuju kontinuiranu intelektualnu znatiželju. Ponekad osporavaju autoritet. Traže razloge i objašnjenja za pravila, zahtjeve, ograničenja. Kritični su, nekonformisti. Mogu biti netolerantni na ljudske slabosti. 

Daroviti u školi

Većinom su darovita djeca u školi zanemarena. Za njih nema ni vremena ni prostora ni volje da bi se njima netko bavio. Ostavljeni su da vegetiraju u moru prosječnosti. Stoga ni ne čudi podatak da prema statistici, više od 50% učenika sa natprosječnim sposobnostima NE prolaze dobro u školi (Hoover-Schultz, 2005).

Do zanemarivanja darovitih učenika ne dolazi namjerno. Učitelji se jednostavno nemaju vremena baviti darovitom djecom. Sve je podređeno da se pomaže i bavi onim učenicima koji imaju problema u svladavanju nastavnih sadržaja. Ako se ipak neki učitelj uspije izboriti za vrijeme da se posveti nadarenim učenicima, to često nije više od jednog nastavnog sata tjedno. Zbog toga, izvanredni potencijali mogu biti nezamijećeni ako uvjeti za učenje ne osiguravaju učeniku priliku da demonstrira ili razvije svoj talent. 

Učitelj koji si da truda, kad prepozna darovito dijete, naći će načina kako da kod njega dalje razvija tu njegovu darovitost. Ali darovito dijete treba prepoznati učitelj i stručna služba škole. Nije dovoljno da dođe roditelj i kaže kako je njegovo dijete darovito. Za roditelja je uvijek njegovo dijete darovito i genijalno, neće ni jedan roditelj reći da mu je dijete prosječno ili ispodprosječno. 

Vrijeme

U nekoj idealnoj školi, u nekim idealnim uvjetima, uz vrijeme za ispodprosječne našlo bi se i vrijeme za darovite učenike. Jest da je izazov učitelju raditi s ispodprosječnima, jer tu se napredak odmah vidi ako ga uspiješ nešto naučiti, ali ulaganje u darovitu djecu je dugoročno i više isplativo. Zato je potrebno darovite učenike na vrijeme detektirati i intelektualno izdvojiti te im pružiti šansu za daljnji razvoj. 

Najgledanija galerija

Izdvojeno

Reci što misliš!