Vijesti / Kolumne

PIŠE: Gordana Foder

Pun kufer predrasuda: Učiteljima su draži učenici koji znaju pisati slova

Pun kufer predrasuda: Učiteljima su draži učenici koji znaju pisati slova
Varaždinski.hr

'Isto tako, ako dijete nauči pisati slova samo ili uz pomoć nestručne osobe, potezi kojima piše slovo su pogrešni i slovo ne može ispasti pravilno i lijepo. Zato su učiteljima draži oni učenici koji ne znaju pisati slova. Slušaju i nauče pravilno.'

Štrajk prosvjetara još traje. Cirkularno. To znači da svaki dan štrajkaju prosvjetari iz druge županije. Vlada uporno neće shvatiti za što i zašto prosvjetari štrajkaju, ma koliko im se crtalo i objašnjavalo. Široke narodne mase već su u komentarima došle do toga da što bi ti neradnici htjeli, da  prosvjetari rade samo 6 mjeseci po 3 sata dnevno. Kolaju glasine o tamo nekakvim nadoknadama dana provedenih u štrajku. Čuj ovo, nadoknada, kao da piloti nadoknađuju letove koji nisu održani u štrajku. I slično. Pljuvačnica po prosvjetarima je na najjače. Dokazuje se ona stara: 'Čovjek je čovjeku vuk.' Sindikalni vođe rade gluposti i ozbiljno ugrožavaju štrajk nezgrapnim pjevanjem maloumnih pjesmica u javnosti  i pozivanjem političara i polupolitičara na očitovanja čime dižu tlak i živce većini prosvjetara u štrajku. Uglavnom, folklor ide dalje pa o štrajku ni danas nećemo. 

Prvašići i spremnost za školu

Postoji hrpa natpisa o tome što djeca prije polaska u prvi razred osnovne škole trebaju znati. I što ne trebaju znati. Međutim, to kao da nitko ne čita niti doživljava. U svakoj se generaciji prvašića učitelji susreću s istim, već starim problemima. Roditelji misle da im je dijete spremno za prvi razred ako ono zna čitati i pisati. O kako pogrešno. Dijete uopće ne treba znati čitati i pisati prije prvog razreda. Lakše je svakom učitelju raditi kad ima dijete koje je tabula rasa po pitanju pisanja i čitanja.  U pripremnom razdoblju prvog razreda, koje traje oko četiri tjedna, moglo se lijepo vidjeti koja su djeca zrela za školu, a koja ne.

Zrela djeca lijepo se i sigurno izražavaju jasnim i punim rečenicama, dižu ruku i rado sudjeluju u razgovoru. Iz nezrele djece  treba izvlačiti riječi, odgovaraju na pitanja jednom kratkom riječju i imaju vrlo oskudan rječnik kojim se mogu izražavati. Rijetko su spremni za sudjelovanje u razgovoru. Stručnjaci su odavno ustvrdili da se dječji rječnik razvija čitanjem djetetu i uz mnogo razgovora odraslih s djecom. Dakle, roditelji koji su trošili vrijeme učeći dijete pisanju i čitanju trebali su se posvetiti razgovoru s djecom i čitanju i pričanju  priča. Umjesto da su napravili štetu mogli su napraviti nešto dobro. 

Pisanje slova

Kad se počnu u prvom razredu usvajati tiskana slova opet dolazi do problema. Djeca koja znaju slova ta slova pišu pogrešno i pogrešnim potezima. Pa tako uče oblik slova po novom, važećem slovopisu, ali njih je netko naučio pisati slovo drugačije. I onda naravno dolazi do problema jer učitelj uporno ispravlja krivo napisano slovo pa djetetu više ništa nije jasno.

Isto tako, ako dijete nauči pisati slova samo ili uz pomoć nestručne osobe, potezi kojima piše slovo su pogrešni i slovo ne može ispasti pravilno i lijepo. Učitelj si grlo istroši ponavljanjem: 'pišemo odozgo prema dolje!' Uzalud. Opet će klinac povući slovo 'I' odozdo prema gore, 'O' će počinjati odozdo prema gore i kad jednom tako pogrešno nauči pisati slovo teško je to ispraviti. Zato su učiteljima draži oni učenici koji ne znaju pisati slova. Slušaju i nauče pravilno. 

Držanje olovke

Kuku i jao! Kako djeca drže olovku u ruci često boli glava. Zna kao pisati slova, ali olovku drži kao da će ga ona ugristi u ruci. Iskrivi i ruku i prste, kao da ga nitko nikad nije učio kako se pravilno hvata olovka. Vjerujemo da ih u vrtićima i predškoli uče kako držati olovku kad rade predvježbe, želimo u to vjerovati, ali ne vjerujemo da roditelji na tu 'sitnicu' obraćaju pozornost. Srećom, postoje pomoćna držala u koja se gurne olovka pa to držalo prisiljava dijete da pravilno uhvati olovku i piše. I onda daš u školi takvo držalo djetetu kod kojeg si primijetio nepravilan hvat olovke, složiš mu u držalo olovku, a on drugi dan dođe i bez te olovke i bez tog držala u školu. Pa ponovno hvata olovku kao da drži štap s trnjem. Pomalo sve izgleda kao Sizifov posao. Učitelj šumom, dijete drumom. 

Glasovna analiza i sinteza

Vrlo je važno da je dijete koje je zrelo za školu sposobno napraviti glasovnu analizu i sintezu riječi, da 'čuje' sve glasove u pojedinoj riječi. Međutim, ima djece kojima je to teško i koja to ne mogu. Makar imali i osam ili punih sedam godina. 

Primjer: pokušaj upisivanja samoglasnika u riječ. Kažeš djetetu MIŠ. Tražiš od njega da ti izgovori glas po glas. Pitaš ga koji glas čuje prvi. OK, kaže 'M'. Ali dalje nema. Ono 'I' se izgubi negdje u bespućima djetinjstva, ne čuje taj 'I' i ne čuje. Nema šanse da dijete koje ne može izvršiti glasovnu analizu riječi 'ubaci' samoglasnike u riječ koja je zadana samo suglasnicima. Pa mu ponavljaš mIIIIIIIIIIš i pitaš koji glas najviše čuje. A on kaže 'M'. Od 'M' dalje nema. I tako nastane problem. Zato što opet nitko nije čitao upute stručnjaka da dijete prije prvog razreda mora biti sposobno izvršiti glasovnu analizu riječi, nikada nitko s djetetom prije prvog razreda nije vježbao raščlanjivanje riječi na glasove, igrao se tako s njim. A nije to problem raditi. Voziš se s klincem u autu i igraš igru da dijete raščlani riječ na glasove. Ne'š ti problema. Gdje ima volje uvijek ima i načina, ali još uvijek vlada predrasuda da dijete treba znati čitati i pisati prije prvog razreda. 

Predrasude

Općenito što se tiče prosvjete vlada pun kufer predrasuda. Vidimo to po komentarima po portalima i društvenim mrežama gdje se piše bilo što u vezi sa štrajkom. Vidimo to prema djeci koja nam dolaze u školu. Opterećuje se kod kuće djecu s nepotrebnim stvarima i onda se učitelje optužuje da su zahtjevni. Predrasuda do predrasude. 

Želimo prvašićima sretan i uspješan nastavak školovanja, a prosvjetarima da ih napokon netko shvati što štrajkom žele dobiti. I ne, nemaju tri mjeseca ferja i ne rade samo 4 - 5 sati dnevno. Ali i o tome nekom drugom prilikom. 

 

Najgledanija galerija

Izdvojeno

Reci što misliš!