Vijesti / Kolumne

PIŠE: GORDANA FODER

O praznicima, usavršavanju, disciplini i Facebooku

O praznicima, usavršavanju, disciplini i Facebooku
Varaždinski.hr

I još kojekakvih reformi su se učitelji pod praznicima i u slobodno vrijeme naslušali. Taman da se prosvjetarima sve u glavama izmiješa i lagano smuči, smrači pred očima i postavi se pitanje: 'Dokle više?'. Zaključak svega je 'Tresla se brda, rodio se miš', jer, kako se koja vlast promijeni tako i reforme umru. Kao da ih nikada nije bilo...

Učenicima završavaju zimski praznici. Usprkos uvriježenom mišljenju, učitelji ih niti nisu imali. Radili su. Na fizički u učionicama s djecom, ali radili su. Odradili su, primjerice, sjedenje na hrpi stručnih usavršavanja, neki su čak potegnuli (o svom trošku) i na stručna usavršavanja van svog mjesta boravka. 

O stručnom usavršavanju

Sadržaj se nastavlja...

Upravo se čita

Većina učitelja je ipak marljivo sjedila uz računala i stručno se usavršavala u viritualnim učionicama gdje su naučili da u aktualnoj reformi nije dobar ishod učenja kad se kaže: 'Učenici izrađuju plakat' već da ishod treba glasiti: 'Učenik iskazuje doživljaj glazbenog djela u autentičnom okružju putem plakata.'. Isto tako su učitelji naučili da nije dobar ishod: 'Učenik posjećuje botanički vrt' već treba pisati: 'Učenik primjenjuje dihotomski ključ za određivanje vrsta u botaničkom vrtu.'. Neću više dalje o tome. Pametnom je dosta. Da zaključi što su učitelji pod praznicima radili. I što će trebati raditi. Kad se reformiraju.

Nasjedili su se učitelji (oni s malo duljim stažem) već na hrpetinama raznih tematskih stručnih usavršavanja: em su slušali satima i danima o HNOS - u, taman su sve naučili, HNOS je neslavno zamro.

Pa su slušali o zdravstvenom odgoju i važnosti da se svaki dan pod prvim satom ukrade od nastave deset minuta i vježba, snimljeni su i filmići o tome, napravljeni plakati, potrošene kune i kune, isprali su mozak učiteljima tvrdnjama kako djeca u školi nakon svakog obroka na jednom umivaoniku i s hladnom vodom moraju prati zube i još svašta nešto neizvedivo.

Onda su slušali satima i danima na stručnim usavršavanjima o građanskom odgoju. Provedeno je vremena i vremena na stručnim usavršavanjima oko novog slovopisa. Djeca nikad ružnije nisu pisala no otkad je taj slovopis uveden. I o propalom Jokićevom kurikulumu je potrošena hrpa riječi i vremena.

I još kojekakvih reformi su se učitelji pod praznicima i u slobodno vrijeme naslušali. Taman da se prosvjetarima sve u glavama izmiješa i lagano smuči, smrači pred očima i postavi se pitanje: 'Dokle više?'. Zaključak svega je 'Tresla se brda, rodio se miš', jer, kako se koja vlast promijeni tako i reforme umru. Kao da ih nikada nije bilo. 

O disciplini

Kad su se učitelji masovno pobunili zbog maltretiranja od strane učenika i kad je javnosti do mozga doprla činjenica da učitelji neodgojenim, nasilnim i problematičnim učenicima ne mogu ništa, sastala se skupina ljudi i smislila novi pravilnik (kojem je nemoguće bez šalabahtera zapamtiti naziv) o tome što i kako s tim učenicima.

Pravilnik još nije stupio na snagu, a promjene koje donosi su nebulozne. 
Naime, po tom pravilniku razrednici će, ukoliko žele riješiti veliki disciplinski problem u razredu, pisati prvo prijedlog za odgojno - obrazovnu potporu (uz pomoć stručnog suradnika) koji će sadržavati opis potreba učenika, rizičnih i zaštitnih čimbenika te ponašanja učenika koji na tu potporu upućuju te opis do tada poduzetih mjera njihove učinkovitosti.

Zatim će obavijestiti roditelje i onda će pisati program odgojno - obrazovne potpore (uz pomoć stručnog suradnika) koji obavezno mora sadržavati opis problema i specifičnih potreba učenika, opis jakih strana učenika, područja i ciljeve programa, popis mjera i aktivnosti kojima se ciljevi namjeravaju postići s naznakom nositelja, sudionika, mjesta i vremena trajanja te sadržaja aktivnosti i način praćenja djelotvornosti programa.

Potpora traje najmanje 6 mjeseci, a tijekom potpore očekuju se izvješća.  
Učinkovito, zar ne? To izgleda kao gašenje vatre kantom benzina. Pa će onda javnost opet moći reći: 'Tako te uče u školi?'. 

O fejsbuku

Facebook je fenomen. Već sam pisala davnih dana o tome trebaju li učenici i učitelji biti prijatelji na FB, ali nikad nije suvišno o tome govoriti.

FB je koristan ukoliko ga se koristi na razuman način i u razumnoj mjeri. On ukida granice i povezuje ljude sa svih stana svijeta pretvarajući svijet u globalno selo.

FB je moderno sredstvo komunikacije, a razumno korišten sredstvo je i edukacije. 
Učitelji mogu komunicirati s učenicima putem FB a da ne budu nužno prijatelji na privatnim profilima.

Moguće je napraviti grupu, stranicu, koja će poslužiti kao edukacijski poligon. Iako je za takve stvari puno bolja zatvorena društvena mreža Edmodo, ni FB nije baš zabranjen alat. 

Zašto ipak nije dobro da se ima učenike kao prijatelje na FB. Ukoliko imate kojeg učenika kao prijatelja na privatnom profilu, uvijek morate biti na oprezu da vi, ili neki vaš odrastao prijatelj, ne objavite nešto neprimjereno dječjim očima, ili ne napišete nešto što nije za dječje uši. Isto tako, treba biti svjestan da sve vaše osobne informacije mogu 'procuriti' po cijeloj školi i okolini, vaše privatne fotografije (npr. učiteljica na plaži u badiču) mogu osvanuti na svim panoima u školi.

Tako prestajete biti privatna osoba i imati svoj privatni život  i postajete javno dobro. Osim ako u postavkama ne posložite da su vam klinci u grupi 'ograničeno' pa će vidjeti samo vaše javne objave. Ali to treba znati. 

Ukoliko pak prihvatite roditelje kao prijatelje na FB opet skakućete po dvosjeklom maču. Danas si možete biti dobri s roditeljima, sutra već više ne. Ili, roditelji ionako jako vole kopati po privatnim životima učitelja svoje djece pa zašto im pružiti dodatnu zabavu.

Osim toga, lako se upadne u zamku 'individualnih informacija' o učeniku ukoliko vam je roditelj prijatelj na FB pa vas traži 'Kakav je moj mali u školi'. FB nije mjesto za takve informacije. Dakle: oprez, oprez, oprez.

Dobra je strana FB što nudi međusobno komuniciranje putem poruka. One ipak moraju ostati kratke, jednoznačne i u krajnjoj nuždi te što formalnije. FB nije službeno sredstvo komunikacije. I to treba uvijek imati na umu.

Umjesto zaključka

Facebook je odlična stvarčica ukoliko se razumno i pravilno koristi. Objave tipa 'gdje sam bio s kim sam pio kog sam ljubio' su za egzibicioniste koji ne mogu ručati ukoliko nisu prvo ručak poslikali i objavili na fejsu. A ima takvih. Ih!

Najnovije

Reci što misliš!

Najgledaniji video