Vijesti / Kolumne

Nekad i sad – drugi dio: O Zdravstvenom odgoju

Nekad i sad – drugi dio: O Zdravstvenom odgoju

Nakon nostalgičnog i manje nostalgičnog prisjećanja zaboravljenih nastavnih predmeta, vratit ćemo se u sadašnjost i osvrnuti na novotvorevine u odgojno–obrazovnom procesu: Zdravstveni odgoj i Građanski odgoj. Za uvod će poslužiti dobri stari Lastan.

Dragi Lastane

Sadržaj se nastavlja...

Upravo se čita

'S dečkom sam stupila u intimne odnose prije godinu dana i stalno koristim pilulu. Prije mjesec dana, na fakultetu sam upoznala momka s kojim sam također stupila u intimne odnose. Moje je pitanje da li moram uzimati još jednu pilulu, jednu za dečka, a drugu za kolegu sa faksa?'

'Bok! Imam 11 godina. U trećem mjesecu ove godine primijetila sam da kad stavim ruku na trbuh, osjetim neko kucanje oko pupka. Mislila sam da sam možda trudna. Užasno se bojim trudnoće!!! Nisam još nikad imala dečka, a kamoli da sam spavala s njim, ali mislim da sam trudna jer to kucanje osjetim točno oko pupka. Je li moguće da sam trudna ako sam se samozadovoljavala ili to uopće nema veze s trudnoćom?'

'Imam 12 godina i ljubila sam se dečkom. Poslije smo se 'trljali' preko hlača. Jel' mogu ostat trudna???'

'Imam 16 god, spavala sam nedavno s dečkom i čula sam da ti do 18 godine himen ponovno naraste. Koliko mu vremena treba?'

I tako dalje i tako dalje, moglo bi se skupiti pisama Lastanu u jedan podeblji roman. Lastan iz svima nam drage Modre Laste je bio slamka spasa za neuke i dezinformirane učenike i učenice. Odraslima su ova pitanja urnebesno smiješna, ali stavimo li se u poziciju neuke dječice shvatit ćemo da pitanja zapravo spadaju u crni humor nastao kao posljedica sustavnog zaglupljivanja, odnosno nedostatka volje i želje roditelja kao nositelja odgoja svoje djece da s njima otvoreno razgovaraju o temama koje djecu zanimaju.

Zdravstveni odgoj

Kako bi se toj neupućenosti stalo na kraj, a i da bi Lastan napokon mogao odahnuti i dići glavu s hrpetina pisama sličnog sadržaja, u škole je 2012. uveden Zdravstveni odgoj odlukom tadašnjeg ministra. Naravno, nije ministar htio olakšati život Lastanu, već autorima Kurikula ZO koji su bili novčano nagrađeni za svoj trud i rad, a i djelimice za izmišljanje tople vode.

Zdravstveni odgoj nije zamišljen kao zasebni predmet u školama, već je njegov program trebao biti uklopljen u satove razrednika, prirode i društva, biologije, tjelesne i zdravstvene kulture, školske projekte i druge školske aktivnosti. Kukirulum ZO je podijeljen u četiri modula: Živjeti zdravo, Prevencija ovisnosti, Prevencija nasilničkog ponašanja i Spolno/rodna ravnopravnost. Navest ćemo dijelove tema iz svakog modula pa zaključke prepuštamo čitateljima.

Modul: Živjeti zdravo

Da nije uveden ZO, mnogi od nas ne bi znali da treba prati ruke poslije uporabe WC –a i prije jela! Ne bi znali da trebamo jesti zdravu hranu. Ne bi znali da treba prati zube nakon jela. Ne bi znali da je potrebna redovna tjelovježba. Do 2012. živjeli smo u blaženom neznanju, a onda je došao Zdravstveni odgoj u kojem smo sve to naučili.

Sad kroz 6 sati godišnje u prvom, drugom i trećem razredu lijepo učimo djecu svemu tomu. Postoji jedan mali problem. Autor(i/ca) modula Živjeti zdravo zabrijala je vjerojatno kako se nastava izvodi u hotelima sa četiri–pet zvjezdica pa učenici imaju idealne uvjete – mogu prati zube nakon jela u higijenskim uvjetima i toploj vodi, svatko na svojem umivaoniku. Naime, s dolaskom ZO tražilo se od učitelja da inzistiraju na tome da djeca donose četkice za zube i pastu u školu kako bi oprali zubiće nakon obroka.

To je potpuno u redu i korektno, prati zube nakon jela, samo što su uvjeti u našim školama daleko ispod uopće poželjnih – topla voda u školama je mitski pojam (ko je faca nek pere zube u hladnoj vodi, ionako već smrzavamo ruke dok ih peremo), često nema dovoljno umivaonika po školama, većina učionica niti nema umivaonik već bi djeca trebala ići u školske zahode i tamo se naguravati njih otprilike 100 na jedno mjesto s tekućom vodom. Treba li dalje komentirati ideju? 

Je'n – dva – tri vježbam ja, vježbaj i ti

Uz naputke kako treba prati ruke i zube, stigli su i naputci kako deset minuta svako jutro prije početka nastavnog rada vježbati. Tiskani su šareni plakati na skupom papiru i snimljen je video materijal. Autor(i/ca) ove ideje vjerojatno ne zna da svi učitelji razredne nastave slušaju i polažu na fakultetu i Metodiku nastave tjelesne i zdravstvene kulture te jako dobro znaju koje su vježbe za razgibavanje.

Vježbe za jutarnju tjelovježbu koje su snimljene na filmić izvodi zgodan mladić s Kineziološkog faksa u prekrasnoj, čistoj, uređenoj fensi učionici, koja izgleda kao da je snimljena negdje u nekoj razvijenoj zemlji, a ne kod nas. Naravno da je zdravo i poželjno započeti dan tjelovježbom, to je neosporno (no, to smo mi 'napredniji' znali i bez ZO), ali!

Koliko je zdravo izvoditi tjelovježbu u prašnjavoj učionici, kompletno odjeven? Također, traženo je da se svaki dan prvih 10 minuta nastave vježba. Kako, recimo, natjerati časnu, koja dvaput tjedno ima prvi sat u nekom razredu, da pokazuje djeci vježbice u svojoj opravi u 8 sati ujutro i samim time gubi od svojih 45 minuta dragocjenih 10 minuta? 

Piramida zdrave prehrane vs. kućni budžet

U modulu Živjeti zdravo učenici još trebaju svladavati 'nepoznate' teme o prehrani, osobnoj higijeni te mentalnom zdravlju (tu spadaju svakodnevne situacije koje smo nekad ionako obrađivali na satovima PID–a i satovima razrednika, a obrađujemo ih i u svakodnevnim situacijama). Učenici trećeg razreda imaju temu Piramida zdrave prehrane za djevojčice i dječake u dobi od 9 do 12 godina.

Klinci lijepo sve nauče, a onda kod kuće za jelo dobe ono za što se ima novaca. Teoretski je sve moguće, no u svakodnevici ipak neke naučene stvari nisu izvedive. Primjerice, u šestom se razredu učenicima skreće pozornost na važnost razlikovanja jestivih i otrovnih biljaka. Ukoliko se do tada već nisu potrovali. Iz neznanja. 

Dakle, u modulu Živjeti zdravo otkrivena je topla voda za čije je otkriće netko dobio plaću. Vjerojatno ne baš simboličnu. No, zato su ostali moduli ZO čak i korisni.

U sljedećem nastavku: Moduli: Prevencija ovisnosti, Prevencija nasilničkog ponašanja i Spolno / rodna ravnopravnost.

Najnovije

Reci što misliš!

Najgledaniji video


Vezani članci