Vijesti / Gospodarstvo

GOSPODARSTVENICI O NABAVI

IZAZOVI TRANSFORMACIJE Održana zanimljiva diskusija koja je u središte stavila nabavu kao stratešku funkciju

IZAZOVI TRANSFORMACIJE Održana zanimljiva diskusija koja je u središte stavila nabavu kao stratešku funkciju
Hrvatska udruga poslodavaca

Moderatorica Nataša Cikač, vlasnica tvrtke Cronata d.o.o. je paneliste, a i sudionike vodila kroz zanimljivu diskusiju koja je u središte stavila nabavu kao stratešku funkciju.

U srijedu, 17. travnja, održana je panel diskusija 'Izazovi transformacije u procesu nabave' koju je HUP Regionalni ured Varaždin organizirao u suradnji s tvrtkom Cronata d.o.o., a na kojem su sudjelovali Mirela Senica, direktorica nabave SEE - IBM i Predsjednica HUND (Hrvatska udruga nabavne djelatnosti), Vlado Gazdek, Direktor službe nabave indirektnih - Podravka i Marijan Mužar, Direktor nabave - Rasco.

Moderatorica Nataša Cikač, vlasnica tvrtke Cronata d.o.o. je paneliste, a i sudionike vodila kroz zanimljivu diskusiju koja je u središte stavila nabavu kao stratešku funkciju i izazove s kojima se susreće kroz prizmu sveprisutne transformacije.

Zaključci panelista su tako da se u korporativnim upravljanima sve više koriste prednosti zajedničke nabave i digitalizacije koje doprinosi pojednostavljenju procedura i procesa, te se nabava pozicionira kao strateška funkcija, dok manji sustavi brže, lakše i jednostavnije mogu unositi promjene, ukoliko su donositelji odluka skloni iste popratiti. 

51c52889edab02dea83c77994f6e06f5.jpg?v=2

Panelisti su složni i da svaka transformacija nailazi na otpor koji donose promjene, no važno je komunicirati sve prednosti digitalne transformacije i biti uporan i ustrajan, te imati jasnu svrhu i cilj.

Transformacija postaje 'trajna imenica', sveprisutna je, nije vremenski određena već je vezana uz zadane ciljeve i rezultate, kako bi se proces opravdao i nastavio. 

- Svaka transformacija nailazi na otpor koji donose promjene, no s vremenom se uviđaju prednosti digitalne transformacije i uvođenja noviteta. Odnos prema dobavljačima treba bazirati na uzajamnosti, a važno je imati prostor za zadovoljstvo suradnje u smislu ostvarenja profita i stvaranja boljih uvjeta - ističe Marijan Mužar iz tvrtke Rasco.

Da je često najteže transformirati svijest donositeljima odluka potvrđuje i Vlado Gazdek iz Podravke.

 - Transformacija se danas veže uz efikasnije korištenje resursa te je potrebno jasno definirati koju svrhu promjena ispunjava i koju namjeru slijedi - rekao je Gazdek.

- Veliki izazov predstavlja i kompleksnost u poslovnim procesima, te je potrebno jasno definirati procedure, proces i alate koji su raspoloživi, a uključuju ljudski potencijal. Transformacija stoga prije svega treba biti odluka i volja svih uključen proces, jer su otpori neizbježni, no efekti i prednosti, ali i rezultati uočljivi - stoji u priopćenju. 

Panelisti su također suglasni da su i zaposlenici jednako važni u procesu transformacije nabave, jer od njih često dolazi najveći otpor.

Neki zaposlenici otpadaju jer se nisu u stanju prilagoditi, oni koji su spremni na promjene i prilagodbe sudjeluju u procesu, doprinose promjeni i motivirani su jer uviđaju prednosti i u vlastitoj organizaciji rada.

- Kontinuirana, participativna suradnja sa svim zaposlenicima donosi velike prednosti, ne samo u njihovoj većoj motiviranosti već se ostvaraju i bolji poslovni rezultati uz puno efikasnije korištenje resursa. Jednako važno je u proces uključiti i interne klijente koji trebaju jasno definirati svoje potrebe, te dobavljače koji su spremni iste ispuniti - ističe Mirela Senica.

Neminovni dio transformacije je interakcija sa svim dionicima u procesu. Nabava se često vidi kao 'vatrogasna služba', dok je prodaja 'zvijezda' i nije prepoznato koji dio dodatne vrijednosti upravno transformacije Nabave može donijeti.

Mijenjaju se i sami nabavljači, to su pozicije koje sve više ističu svoju svrhu i vrijednost, te i oni postaju prepoznati kao važan i utjecajan dio poslovnog procesa.

Ističe se da je potrebno biti dobro povezan, te kao voditelja tima živjeti željenu promjenu i poticati zaposlenike, dobavljače i interne klijente na promjenu i prilagodbu na nove uvjete poslovanja.

Kao u svakoj digitalizacije je i u Nabavi potrebno rutinske poslove automatizirati, no određeni dijelovi procesa poput pripreme i provedbe treba ostaviti 'ljudskima', jer su prožete mnoštvom nepoznanica.

Upravo takav pristup daje odgovor na zaključak ostalih sudionika panela koji ističu da se najviše vremena u procesu nabave gubi na izvještaje i generiranje prošlih podataka prema Upravi, te na definiranje zahtjeva internih klijenata, a upravo je u tom segmentu potrebna digitalna transformacija, do svakog podatka poslovanja je potrebno doći 'jednim klikom'. 

Zaključno se iznosi da je u transformaciji nabave neophodno definirati procese, pravila i procedure, uključiti donositelje odluka, ključne ljudi koji će stajati iza istih, no koji će se i sami pridržavati istih.

Nabava stoga treba biti prepoznata i pozicionirana kao strateška funkcija, s jasnim ciljem i svrhom. Digitalna transformacija nabave traži napore i angažman, no istraživanja i iskustava dokazuju da ima pozitivne rezultate na zadovoljstvo nabavljača, ostalih zaposlenika, no i na poslovne rezultate.

Sami nabavljači trebaju biti uporni i definirati se kao pokretač promjene i sve dobrobiti transformacije prenositi prema donositeljima odluka.

No, važno je i promovirati funkciju Nabavu i poziciju nabavljača, koja ne smije ostati zanemarena, jer može donijeti i veće uštede no generiranje prihoda isključivo na prodajnoj strani. 

Nabava je u svijetu prepoznata kao strateška funkcija i može donositi veće uštede no sama prihodovna strana prodaje.

Potrebno je tražiti sugovornike i promovirati nabavu, funkciju nabave i sam sebe kao nabavljače, dok je realna situacija je da Hrvatska, a prije svega regija još uvijek sramežljivo pristupa samom procesu transformacije nabave.

Iz HUP-a se tako ističe kako bi bilo poželjno osnovati Kluba nabavljača, koji bi se redoviti sastajali te razmjenjivali iskustva. 

Organizatori pozivaju sve na veliku konferenciju, 14. studenog povodom 15-godišnjice HUND-a koja će okupiti renomirane stručnjake iz svijeta Nabave. 

Najnovije

Reci što misliš!

Najgledaniji video