Vijesti / Automobilizam

Budite oprezni

JAMSTVO NA VOZILA: Pročitajte sitna slova koja često znaju skrivati podatke na koje u prvi mah niste ni pomislili

JAMSTVO NA VOZILA: Pročitajte sitna slova koja često znaju skrivati podatke na koje u prvi mah niste ni pomislili
Pixabay.com/Ilustracija

Kod nas, kao i svugdje u Europi, podrazumijeva se da proizvođač automobila daje jamstvo ili garanciju za prodano vozilo na određeno vremensko razdoblje ili ograničenu kilometražu, s tim da jedno isključuje drugo

Pritom najčešće ograničenje kilometraže je 100.000 kilometara, dok se vremenski raspon kreće od dvije pa do čak sedam godina, pri čemu je Kia neprikosnoveni rekorder. Ali ako bismo gledali prosjek po godinama, onda se on kreće oko pet godina.

Ne tako davno većina je proizvođača za svoje modele davala jednu godinu jamstva, a tu su granicu počeli probijati japanski proizvođači, koji su prvi uveli trogodišnje jamstvo na nova vozila. Ubrzo su taj trend počeli pratiti i drugi. Danas ona traju nerijetko i do pet godina, a najdalje je išla Kia s jamstvom za mnoge nedostižnih sedam godina, piše portal slobodnadalmacija.hr.

Nije iz ljubavi prema kupcima

Nesumnjivo, kad su se Korejci odlučili ponuditi tvorničko sedmogodišnje jamstvo, nisu to napravili iz ljubavi prema budućim kupcima. Tu je više aspekata, između kojih su morali biti vrlo sigurni u kvalitetu svojih automobila. S druge strane, apsolutno najduljim jamstvenim rokom za automobile u Europi primamili su kupce, jer svatko želi što dulju garanciju za bilo kakav proizvod, a pogotovo automobil.

Dakako, Kia ima i svoju računicu, pa je, kao i kod drugih proizvođača, ako se jamstvo ne želi izgubiti, među ostalim, obvezno servisirati automobil u njihovoj ovlaštenoj mreži. Dakako, računica je da ćete sedam godina dolaziti na redovne servise u njihovu ovlaštenu mrežu. Od toga korist, osim ovlaštenog servisera, ima i vlasnik vozila jer mu automobil i kao rabljeni više vrijedi. Naime, odluči li vlasnik Kiju prodati nakon četiri godine korištenja, prodaje automobil s tri godine jamstva.

Ipak, pogledaju li se na jednome mjestu jamstva svih marki na našemu tržištu, može se reći kako su poprilično šarolika. Najkraće jamstvo traje dvije godine, bez ograničenja kilometara. Takvo daju BMW, Citroën, Mercedes, Mini i Peugeot. Dvije godine traje i jamstvo za Volvo, s ograničenjem 150.000 kilometara. Tri godine jamstva i 100.000 prijeđenih kilometara nudi Dacia, koja je u tome društvu s renomiranim japancima, poput Honde, Suzukija, Nissana i Mitsubishija.

Četiri godine jamstva daju Audi (100.000 km), Opel (120.000 km), Renault (150.000 km), Škoda (100.000 km) i Volkswagen (100.000 km). U društvu 'odlikaša' s pet godina jamstva su Seat (100.000 km), Alfa Romeo, Fiat i Jeep (120.000 km), Ford i Mazda (150.000 km), te Hyundai i Toyota, oboje bez ograničenja kilometraže. Šest godina ne nudi nitko u općemu jamstvu, ali je u nekih i ta mogućnost dostupna, ovisno o nadoplati produljena jamstva. 

Iznimki ima mnogo

Navedene garancije odnose se na opća jamstva, a iznimki ima mnogo. Također, većina proizvođača s duljim jamstvom ima nadogradnju produljenoga jamstva na tvorničko jamstvo, no za kupce to ne igra ulogu, jer jamstvo je jamstvo. Proizvođači s tri godine jamstva također nude mogućnost produljenja na pet godina, a nerijetko produljena jamstva idu u prodajne akcije. Također, njihovo trajanje može biti drukčije od trgovca do trgovca.

Treba odmah reći da većina proizvođača ne daje opće jamstvo baš na sve dijelove automobila, a pod potrošni materijal koji jamstvo obično ne pokriva spadaju dijelovi kočnog sustava, akumulator, žarulje, metlice brisača, svjećice...

Stepenicu ispod Kije smjestio se bratski joj Hyundai, koji nudi pet godina. Pet godina jamstva daje i Toyota, ali za razliku od Hyundaija, Toyotino se petogodišnje jamstvo u Hrvatskoj dijeli na dva dijela. Iako su vozila 'pokrivena' s pet godina jamstva bez ograničenja, prve tri godine (do 100.000 km) aktualno je jamstvo proizvođača, dok u četvrtoj i petoj godini korištenja za automobil jamči zastupnik Toyote za Hrvatsku, i to bez ograničenja kilometraže.

Članovi VW grupacije, Volkswagen, Škoda i Audi, na svoje automobile daju četiri godine jamstva, a na Seat pet godina. Dvije godine jamstva daje tvornica bez ograničenja kilometraže, a još dvije godine produljenog jamstva daje zastupnik Porsche Croatia, uz uvjet da automobil nije prešao više od 100.000 kilometara. U jamstvenom listu nisu poimenično navedeni dijelovi koji ne spadaju u jamstvo, nego se samo koristi formulacija 'prirodno trošenje dijelova vozila ne smatra se nedostatkom'. 

I Ford daje 5 godina jamstva

Ford se također priključio proizvođačima koji na svoje automobile daju petogodišnje jamstvo, s tim da prve dvije godine pokriva tvorničko jamstvo, a preostalih 36 mjeseci pada na lokalno jamstvo.

Riječ je o tvrtki Grand Dalewest d.o.o, kao ovlaštenom uvozniku Fordovih vozila u Republiku Hrvatsku, koja omogućuje svim kupcima i korisnicima njihovih automobila kupljenih isključivo u ovlaštenoj mreži na području Hrvatske produljeno jamstvo od tri godine ili do 150.000 kilometara za osobno vozila 

Pet godina jamstva u Hrvatskoj na svoje automobile daju, primjerice, Mitsubishi, Subaru, Suzuki (3 + 2) i Nissan uz najčešće ograničenje kilometraže od 100.000 kilometara. Citroën, Peugeot i DS imaju jamstvo od dvije godine bez ograničenja kilometraže, a Opel četiri.

Stoga, ako vam je jamstvo jedno od najvažnijih elemenata pri kupnji automobila, zatražite cijeli jamstveni list i pročitajte sva sitna slova, koja često znaju skrivati podatke na koje u prvi mah niste ni pomislili. I ako vam nešto nije jasno, nemojte se ustručavati pitati za pojašnjenje koji se sve dijelovi mogu zamijeniti pod jamstvom ako se pokvare u jamstvenom roku.

Kia ima najduže jamstvo

Kijino opće jamstvo za cijelo vozilo vrijedi sedam godina ili do 150.000 kilometara (bez ograničenja kilometara su prve tri godine). Jamstvo je prenosivo na različite vlasnike vozila, naravno, pod uvjetom da je vozilo održavano u skladu s Kijinim servisnim zahtjevima. Neki dijelovi vozila imaju svoj prirodni rok trajanja i jamstvo ih pokriva kraće vrijeme.

Toyota povrh tri godine tvorničkog jamstva nudi još dvije godine punog jamstva bez ograničenja kilometraže za normalne uvjete korištenja. Petogodišnje jamstvo uključuje zamjenu ili popravak svih mehaničkih ili električnih dijelova vozila.

Jamstvo ne uključuje troškove redovitog održavanja vozila prema uputama proizvođača i zamjenu istrošenih dijelova zbog redovite upotrebe ili starosti vozila (uključujući, ali ne ograničavajući se na: žarulje, čepove, vodilice, utikače, frikcijske materijale, kočnice i kvačila, metlice brisača, kabele, cijevi, crijeva, ožičenje, tkano ožičenje i remenje). Svi hibridni modeli imaju pet godina jamstva.

Jamstvo za Hyundaijeva vozila traje pet godina bez ograničenja kilometara. Jamstvo na prohrđavanje je 12 godina (neograničena kilometraža), na lak pet godina, jamstvo na rezervne dijelove je dvije godina bez ograničenja kilometara, a besplatno mobilno jamstvo traje pet godina. Jamstvo je jednako za sve modele.

Kako bi vrijedilo, vlasnik mora redovito održavati vozilo u skladu sa specifikacijama vozila i jamstvenom servisnom knjižicom. Neuvažavanje tih zahtjeva može biti razlog odbijanja jamstva za komponente koje su povezane s redovitim održavanjem.

Redovno tvorničko jamstvo na Fordova vozila iznosilo je dvije godine s neograničenom kilometražom za sva vozila i s besplatnim mobilnim jamstvom (popravak i/ili prijevoz vozila do najbližeg Fordova ovlaštenog servisa u RH i na području Europe).

Od prošle godine Ford nudi petogodišnje jamstvo, s tim da uz dvije godine tvorničkog dolazi još tri godine lokalnog jamstva koje vrijedi samo za Republiku Hrvatsku. Potrebno je održavati i servisirati vozilo prema Fordovoj specifikaciji u ovlaštenom Fordovu servisu s originalnim dijelovima.

Vlasnici Renaultovih vozila imaju jamstvo na svaki nedostatak u materijalu, sklapanju ili proizvodnji na temelju jamstva proizvođača u trajanju od 48 mjeseci ili 150.000 kilometara. Kupac ima pravo na besplatno uklanjanje (rezervni dijelovi i rad) svakog propisno utvrđenog nedostatka na vozilu u materijalu ili u sklapanju, kao i na eventualne popravke oštećenja što ih je taj nedostatak prouzročio na drugim dijelovima vozila i uslugu pomoći na cesti 24 sata dnevno.

Ugovorno jamstvo na Peugeotova vozila uključuje dvije godine bez ograničenja kilometraže, asistenciju (pomoć na cesti) u trajanju od dvije godine, jamstvo na boju tri godine i prohrđavanje 12 godina. Peugeot nudi i produljeno jamstvo uz nadoplatu za sve modele do pet godina, odnosno 200.000 kilometara.

Ugovorno tvorničko jamstvo za Citroënova vozila je dvije godine uz neograničenu kilometražu. To uključuje i Citroën Assistance. Jamstvo na boju je tri godine, a na zaštitu od prohrđavanja 12 godina.

Opće jamstvo ne uključuje zamjenu potrošnih dijelova poput pročišćivača ulja, zraka, goriva ili pročišćivača u kabini, prilagođavanja ili namještanja (npr. balansiranje kotača), zamjenu dijelova podložnih normalnom korištenju kao što su pločice, obloge i diskovi kočnica, spojka, remenje, amortizeri, pomoćni akumulator, metlice brisača, svjećice, žarulje, baterije i osigurači, zglobovi, ležajevi kotača...

Pozornost kod jamstva

– Nijedan proizvođač neće vam priznati jamstvo ako vozilo niste servisirali u ovlaštenoj mreži u predviđenom vremenskom razdoblju ili nakon predviđenog prijeđenog broja kilometara, ovisno što prije nastupi, u skladu s planom održavanja vozila.

– Ako godišnje prelazite veliku kilometražu, malo će vam značiti mnogo godina jamstva ako su vam ograničeni prijeđeni kilometri.

– Proučite cijeli jamstveni list vozila jer se kod nekih proizvođača opće jamstvo na određeni broj godina odnosi samo na određene dijelove automobila. Zapravo, većina ne daje puno jamstvo na potrošne dijelove kao što su remenje, kočne obloge, diskovi i pločice, lamela, kvačilo, žarulje, ožičenja...

– Kod većine proizvođača koji nude produljeno jamstvo, bilo besplatno pri kupnji vozila ili uz doplatu, vrijedi jamstvo uz ograničenje kilometraže.

– Jamstvo se ne priznaje ako je nedostatak na vozilu izazvan namjerno ili je posljedica nepravilne uporabe vozila, sudara, puknuća gume, elementarne nepogode, prirodnog trošenja i/ili habanja, oštećenja uzrokovanog vanjskim mehaničkim i/ili kemijskim utjecajima (primjerice djelovanjem životinja ili djelovanjem životinjske, odnosno biljne materije, udarcem kamenčića, industrijskim ispušnim plinovima u zraku i sl.).

Najnovije

Reci što misliš!

Najgledaniji video