Vijesti / Automobilizam

Tehnička ispravnost vozila

ZAŠTO JE SVE TEŽE proći na tehničkom pregledu?

ZAŠTO JE SVE TEŽE proći na tehničkom pregledu?
Dubravka Petrić/PIXSELL

Posljednjih tjedana vozači se žale da njihovi automobili sve teže prolaze na tehničkim pregledima prilikom redovne godišnje registracije automobila.

Tako je stečen dojam da im automobili ne prolaze tehnički pregled zbog minornih nedostataka poput neispravnog stražnjeg brisača ili potrganog katadioptera, s čime su pri prošloj registraciji uredno prolazili i dobivali potvrdu da im je vozilo tehnički ispravno. 

Broj auta koji padaju na tehničkom pregledu raste

'U stručnom smislu ne postoji mala tehnička neispravnost jer i mali problem može izazvati tragediju. Ako zbog neispravnog stražnjeg brisača ne vidite dijete koje vam je iza automobila dok vozite u rikverc i zgazite ga, ne možete reći da se to dogodilo zbog male neispravnosti", rekao je za portal Index.hr prometni stručnjak Željko Marušić.

Prema podacima Centra za vozila Hrvatske, u prvih sedam mjeseci ove godine na tehničkom pregledu pao je 224.331 automobil, odnosno čak 22,89 posto pregledanih vozila. U prijevodu to znači da je više nego svaki peti automobil koji susretnete na cesti tehnički neispravan i ne bi ga se smjelo voziti. U svakom trenutku, dakle, oko vas je nekoliko neispravnih, potencijalno opasnih automobila. Blago je to povećanje u odnosu na cijelu 2018. godinu, kada je na tehničkom pregledu palo ukupno 347.942 osobna automobila, odnosno 22,11 posto.

Država potiče stare, a ne nove automobile

Najveći uzrok takvom stanju je prosječna starost naših automobila koja iznosi čak 13 godina. Naravno, nisu vozači u Hrvatskoj neki pretjerano veliki ljubitelji oldtimera nego jednostavno nemaju novca da si priušte nove automobile. Osim premalih plaća tu veliku ulogu igra i država koja prevelikim porezima, nametima i trošarinama čini nove automobile još nedostupnijima. Socijalnom mjerom neoporezovanja starijih automobila i nametima na nove zapravo potiče građane da voze starije, lošije i na koncu neispravnije automobile. 

No nije samo starost automobila učinila da vozači imaju dojam da sve teže prolaze na tehničkim pregledima. Djelatnici stanica za tehnički pregled rekli su nam da su, otkako je prošle godine na snagu stupila Europska direktiva o tehničkoj ispravnosti vozila, puno strože kontrole njihova rada. Ono za što bi vas nekada na tehničkom pregledu samo opomenuli ili ne bi ni provjerili, danas je razlog za pad na tehničkom pregledu.

Pada se i zbog perača stakla

'Radnik na tehničkom pregledu može dobiti otkaz ako vas pusti, a primijeti da vam na karteru curi ulje. To više nitko ne želi riskirati', rekao je Marušić. No pada se i zbog stvari koje se zaista čine bezveznima, poput toga da prskalice perača prozora ne ispuštaju tekućinu u ispravnom smjeru.

Prema pravilniku o tehničkim pregledima vozila ako nemate tekućine u sustavu za pranje stakala u stanici za pregled će vas samo opomenuti i reći vam da tekućinu morate naliti do sljedećeg pregleda, ali ako bilo koji dio tog sustava nije u potpunosti ispravan, nećete proći tehnički pregled.

Imate 15 dana za popravak ili morate i drugi put platiti tehnički pregled

Prema europskoj direktivi, uvedene su tri kategorije nedostataka: manji, veći i opasni. Tehnički pregled može se proći samo s manjim nedostacima.

Veći i opasni razlog su za pad na tehničkom pregledu. Među manje nedostatke s kojima ćete se provući je, primjerice, nedostatak pokrova ručne kočnice, manja istrošenost papučica, manja korozija koja ne utječe na integritet karoserije, prljavi farovi, blaga oštećenja reflektirajuće opreme, napuknuta stakla (ako je napuknuće manje i izvan područja kojim prolaze brisači), nedovoljno učvršćen akumulator, nepotpuno napumpana rezervna guma.

Manje-više svaki drugi nedostatak na automobilu dovoljan je da vas tehničar na pregledu uputi u servis i kaže vam da se možete vratiti s popravljenim automobilom u roku od 15 dana ako ne želite da vam još jednom naplate tehnički pregled. 

Bit će sve teže proći tehnički pregled

U Hrvatskom autoklubu, koji je zadužen za kontroliranje kontrolora, odnosno za inspekciju stanica za tehnički pregled, kažu da ništa učestalije ne kontroliraju stanice. Prema njihovim pravilima u svaku stanicu za tehnički pregled dolaze dvaput godišnje, a svake godine imaju između 10 i 15 izvanrednih pregleda, najčešće prema nalogu MUP-a. 

Upozoravaju, međutim, da će biti sve teže i teže proći tehnički pregled. Naime, u planu je dodatno automatiziranje tehničkog pregleda vozila pa će sve teže biti da vam kontrolor zažmiri i propusti vas s nekim nedostatkom na automobilu.

Sredite auto na vrijeme, policija vas može kazniti i ako vozite prema najbližem servisu

Bit će šok to kakav pamte vozači iz vremena uvođenja eko-testova, kada je nepotkupljivi stroj sam odlučivao jeste li ili niste prošli na tehničkom pregledu. Istu ulogu odradio je i videonadzor u stanicama.

U osnovi ništa se oko ispravnosti vozila ne mijenja, samo su kontrolori rigorozniji i traže da zadovoljite sve propisane uvjete pa i one na koje prije usprkos propisima nisu obraćali pažnju. Zato je pametno, prije nego što vam istekne registracija, uloviti neku od akcija stanica za tehnički pregled ili Hrvatskog autokluba i besplatno provjeriti je li vam vozilo spremno za redovni pregled. Ako nije, imat ćete više vremena da nedostatke otklonite. Dođete li u zadnji čas na tehnički pregled, a ustanovi se da ne prolazite, može vas i policija kazniti dok vozite pa makar i prema najbližem servisu.

Najgledaniji video

Najgledanija galerija

Izdvojeno

Reci što misliš!