Vijesti / Automobilizam

Starost guma

OBRATITE PAŽNJU Znate li kad su gume prestare za sigurnu vožnju?

OBRATITE PAŽNJU Znate li kad su gume prestare za sigurnu vožnju?
Pixabay.com/Ilustracija

Starost gume lagano se provjeri putem DOT broja koji se nalazi na svakoj gumi pa tako recimo broj 2214 označava da su proizvedene u 22 tjednu 2014. godine

U sezoni promjena guma zimskih ljetnima ili obrnuto, 'iz ormara' se uvijek izvlače  'informacije' o starosti guma. Tada neki kupcima savjetuju da pri kupnji zahtijevaju 'nove, svježe' proizvode i provjeravaju datum proizvodnje na gumi.

Na takve teme reagirali su stručni gumarski časopisi, nacionalne udruge distributera, odnosno vulkanizera u najvećim europskim državama, ali i sami proizvođači guma. Upozoravaju na to da autogume nisu pokvarljiva roba i da neki članci zavode kupce.

Sadržaj se nastavlja...

Upravo se čita

Svim je odgovorima zajednička činjenica da s jedne strane ističu važnost uvjeta u kojima se gume čuvaju, a s druge strane u nacionalnim zakonodavstvima, odnosno drugim službenim dokumentima traže krajnji rok od datuma proizvodnje u kojemu guma mora biti prodana.

Razjasnimo dilemu. Mišljenje svjetskoga stručnog udruženja Svjetsko udruženje proizvođača guma i naplataka (European Tyre and Rim Technical Organization, ETRTO) u svojoj službenoj publikaciji navodi preporuke o čuvanju automobilskih guma, zračnica i štitnika.

Dokument doduše nema zakonsku pravovaljanost, ali se u praksi njegove upute mogu pratiti bez nedoumica. Preporukama se ne određuje konačni rok u kojemu guma mora biti prodana, ali se govori o pravilnome čuvanju guma da bi one zadržale svoje značajke.

Pravilno skladištenje između ostaloga osigurava zaštitu od visoke temperature, odnosno od prevelikih oscilacija temperature, vlažnosti, ozona, UV-zraka, ulja i agresivnih kemikalija. Slične savjete možete naći u tehničkim uputama jamstvenoga lista prigodom kupnje guma robnih marki Goodyear, Dunlop, Sava, Fulda ili Debica.

Europske države Vremenska određenost krajnjega roka tijekom kojega se gume smatraju novima (uz obvezu pravilnoga skladištenja) i kao takve se mogu prodavati može se na primjer pronaći u uzancama BS AU 50 iz Velike Britanije.

One navode da guma može biti stara 6 godina, a njihovo nacionalno udruženje distributera guma NTDA govori o pet godina od dana proizvodnje. Savez njemačke gumarske industrije, Savez industrije automobilskih guma i Udruženje vulkanizera Njemačke navode da su gume nove ako su stare do pet godina.

Zanimljivo je da se u dokumentima spomenutih organizacija ne govori o tome da se gume nakon isteka tih rokova više ne mogu prodavati, odnosno da su neupotrebljive, već da ih prije prodaje, odnosno uporabe moraju pregledati stručnjaci ili se mora dobiti mišljenje proizvođača.

Koncern Goodyear U službenome dokumentu koncerna Goodyear, najvećega svjetskog proizvođača guma (slične dokumente vjerojatno imaju i drugi svjetski proizvođači) tvrdi se sljedeće:

– Automobilske gume i njihovi sastavni dijelovi (zračnice, štitnici) robnih marki koncerna Goodyear (Goodyear, Dunlop, Fulda, Sava ili Debica) osmišljeni su tako da mogu izdržati djelovanje velikih sila, opterećenje, izloženost sunčevoj svjetlosti i radne temperature tijekom čitavoga vijeka gume. Da bi gume dulje zadržale svoja svojstva, njihovi sastavni dijelovi proizvedeni su pomoću optimiziranih mješavina voskova, antioksidanata i antiozonata.

– Skladištene i upotrijebljene gume zadržavaju odgovarajuća svojstva ako su pravilno održavane, ako nisu bile predmet lošega rukovanja i ako se čuvaju u odgovarajućim skladišnim uvjetima.

Najvažnije je pravilno čuvanje

Pravilno čuvane gume zadržavaju, dakle, svoja prvobitna svojstva. Valja međutim upozoriti da se neka svojstva gume tijekom uporabe naravno mijenjaju zbog sporog, ali stalnog habanja, odnosno smanjivanja dubine kanala u dezenu gaznoga sloja. Neka se svojstva s vremenom pogoršavaju, a druga poboljšavaju. Na primjer, otpor na akvaplaning i otpor na habanje na mokroj cesti općenito se smanjuju, a upravljivost na suhoj cesti i stupanj istrošenosti optimiziraju.

Vozači će prema zdravome razumu prilagoditi vožnju s obzirom na istrošenost guma na  vozilu.

Najnovije

Reci što misliš!

Najgledaniji video