Vijesti / Automobilizam

Navigacijski sustavi

Jeste li znali? Prvi navigacijski sustavi nisu trebali satelite, a karte su bile pohranjene na papiru

Jeste li znali? Prvi navigacijski sustavi nisu trebali satelite, a karte su bile pohranjene na papiru
Screenshot/YouTube

Prije dvadesetak godina navigacijski sustavi u automobilima su bili raritet

Navigacijski sustav je zahvaljujući pametnim telefonima i napretku infotainmenta u automobilima postao uobičajena pojava, no još prije dvadesetak godina to je bio raritet, piše Index.hr. Evo kako je sve počelo.

1930. Iter Avto
Da, prije gotovo 100 godina u auto ste mogli ugraditi sustav navigacije. Radilo se o rolama mapa koje su se odmatale proporcionalno brzini. Problem je bilo skretanje s rute jer je tada trebalo stati i zamijeniti rolicu kartom. Sustav je osmišljen u Italiji.

Sadržaj se nastavlja...

Upravo se čita

1970. Navigacija s kazetama
Tijekom 1970-ih u svemiru su već prisutni sateliti za pozicioniranje, a osim vojske koriste se u brodskom prometu. Auti još uvijek ne znaju za navigaciju, osim ovog prototipa koji koristi kompliciran sustav navigacije bez satelita.

Ako sumnjate u njenu funkcionalnost, pogledajte video u nastavku.

1981. Electro Gyro-Cator navigacija
Da, iza kompliciranog naziva krije se prvi funkcionalni navigacijski sustav. Honda ga je razvila u suradnji s Alpine i Stanley Electric, radi se o tzv. "inercijskom navigacijskom sustavu", a posjeduje helijem punjen žiroskop koji radi na jednostavan princip. Ako znate gdje ste i pod pretpostavkom da znate kojim smjerom ćete ići i koliko ste prešli, onda je jednoznačno određena i vaša lokacija.

Karta se prikazivala na 6-inčnom monitoru, a mape su se ručno mijenjale. Cijena sustava je bila otprilike na razini četvrtine cijene auta.

1985. Etak Navigator
Prva navigacija lišena papira i folija pojavila se 1985. godine. Etak ju je nudio po paprenoj cijeni, a sustav je uključivao mape pohranjene na kazetama te, dakako, ekran. Za pokriti Los Angeles bile su dovoljne samo četiri kazete.

1987. Toyota CD-Rom
Svemirski skok dolazi iz Toyote, prva navigacija u boji s mapama pohranjenim na CD-u. U to vrijeme Reagan je već dopustio civilnu upotrebu GPS navigacije, potaknut stravičnom nesrećom u kojoj su Sovjeti srušili putnički zrakoplov.

1990. Mazda Eunos Cosmo
Novi tehnološki skok i opet Japan. Mazda predstavlja Eunos Cosmo, prvi model s pravim navigacijskim sustavom. I da, ovo je prva auto navigacija koja koristi satelite za trenutno pozicioniranje, a stiže ubrzo nakon komercijalizacije prve ručne navigacije.

Najnovije

Reci što misliš!

Najgledaniji video