Prva gimnazija Varaždin - intelektualna košnica

Prva gimnazija Varaždin - intelektualna košnica

Prva gimnazija Varaždin, jedna od prvih škola u projektu e-Škola i regionalni obrazovni centar u tom području, kreće dalje s inovacijama kojima će se unaprijediti nastava, potaknuti novi način stjecanja spoznaja i kreativnost učenika te iskoristiti tehnologija u predmetima STEM područja, ali i povezati tehnološki noviteti s društveno-humanističkim predmetima i umjetnošću.

Govoreći o inovativnim novostima na Prvoj gimnaziji Varaždin, ravnateljica Janja Banić je istaknula:

- Prvo iskustvo s BBC micro:bitovima navelo me na razmišljanje o tome kako možemo tehnologiju, odnosno njenu primjenu, uvesti u STEM, ali i ostale predmete. Stoga sam odlučila, u prethodnoj konzultaciji s kolegama iz aktiva informatike i fizike, predložiti nabavu BBC micro:bitova za sve učenike opće gimnazije koji će u 2. razredu školske godine 2017./2018. izabrati informatiku kao izborni predmet do 4. razreda, te smo to i učinili. Također, svim učenicima 1. razreda smjera prirodoslovno-matematičke gimnazije u školskoj godini 2017./2018. podijeljeni su Arduino UNO R3 setovi sa senzorima. BBC micro:bitove i Arduino setove dobili su i nastavnici STEM područja, ali i drugih predmeta koji su to željeli isprobati u svojoj nastavi. Održana je i edukacija, a kolegama iz STEM područja, koji su osmislili nove kurikulume važne za nastavak obrazovanja, priključili su se i profesori geografije i glazbene umjetnosti – naglasila je ravnateljica.

Na taj je način omogućeno i učenicima i profesorima korištenje naprednih tehnologija i provođenje malih projekata na dobivenoj opremi. Prva iskustva govore u prilog velike motivacije učenika za takav način rada. Oni će naučiti raditi sa senzorima raznih vrsta te primijeniti svoje znanje programiranja u konkretnim primjerima i za konkretne projekte.

U Prvoj gimnaziji nedavno su nabavljena i tri STEMI robota - heksapoda za potrebe aktiva informatike, fizike i Centra izvrsnosti iz informatike. Njih će nagrađivani robotičari spojiti, programirati da rade različite stvari te predstavljati na satovima informatike i fizike ostalim razredima. Osim toga, nedavno su odabrani i za komplet opreme Internet of Things, na natječaju Instituta za razvoj i inovativnost mladih.

Uz sedam novih STEM kurikuluma utemeljenih na e-učenju, u sklopu projekta vrijednog više od milijun kuna iz Europskog socijalnog fonda, te visoku digitalnu opremljenost škole, ove inovacije čine Prvu gimnaziju Varaždin jedinstvenim modelom obrazovanja, posebno među gimnazijama, i predvodnicom u području inovativnih metoda u nastavi, o čemu je ravnateljica dobila i potvrdu u razgovoru s kolegama ravnateljima i informatičarima na CARNet-ovoj korisničkoj konferenciji u Dubrovniku, a u svemu ističe i važnost potpore osnivača, Varaždinske županije, te zadovoljstvo time što je i kod njih pobudila interes i pokrenula dobru priču za sve učenike.

Opisujući ciljeve i planove za budućnost, ravnateljica Janja Banić naglašava:

- BBC micro:bitove i Arduino setove nabavljat ćemo i dalje za naše nove generacije, no naš cilj time nije ispunjen. Želja mi je kroz projekte povezati društveno-humanističko i STEM područje. Umjetnost, bilo koje vrste, važan je dio obrazovanja i u STEM području. Kreativnost se mora razvijati. Radimo puno da učenicima naše škole pružimo što više dodatnih mogućnosti, dodane vrijednosti srednjoškolskog obrazovanja. Kao što je jedan naš kolega, sada već u mirovini rekao - škola treba biti intelektualna košnica. Iskreno vjerujem da je Prva gimnazija na najboljem putu da to postane i da razvije kulturu znanja, vještina, slobode i razmjene mišljenja, uključivanja i rada. Nekada je naporno uz redovitu nastavu, čiju kvalitetu i kriterije moramo stalno podizati, imati po nekoliko događaja tjedno, ali vrijedno je, a nama ne nedostaje ideja i rezultati su vidljivi na mnogima područjima – od natjecanje do projekata.

Tehnologija u nastavi – iskustva profesora i učenika

- Kako tehnologija zauzima sve više mjesta u našem radu s učenicima, a učenici sve više razmišljaju uz pomoć tehnologije, u glazbenoj sam umjetnosti proučila Arduino i dala učenicima ideju da povežu gradivo koje učimo s njegovim mogućnostima. Marko Varga, učenik 1. razreda, uspio je napraviti metronom s promjenama brzine tempa – objasnila je prof. Slavica Kelemen, a Marko je istaknuo:

- Nama iz prirodoslovnih razreda lakše je shvatiti gradivo kroz brojeve i računala te tako predmete koji nisu vezani uz programiranje približavamo našoj stvarnosti. A i zabavnije je tako učiti.

Prof. Martina Vidović naglasila je želju za vraćanjem eksperimenta u središte nastavnog procesa u prirodoslovlju, a Arduino mikrokontroleri i pripadajući senzori pružit će učenicima priliku za rješavanje složenijih istraživačkih problema, omogućit će zahtjevnija mjerenja, a samim time i višu razinu interdisciplinarnosti između prirodoslovnih i umjetničkih područja, dok prof. Marko Šafran ističe kao jednu od mogućih primjena izradu inkubatora za uzgoj bakterijskih kultura, gdje učenici, osim znanja iz biologije, koriste spoznaje iz drugih STEM predmeta kako bi izradili funkcionalni uređaj.

Prof. Matija Huzak ističe da učenici vrlo dobro prihvaćaju implementaciju inovativnih tehnologija u nastavni proces jer im to  uvelike olakšava put do novih spoznaja, a budući da se najbolji rezultati postižu upravo kroz istraživačku nastavu, korištenje mikro-računala i Arduino platforme ključno je jer se individualizira istraživački proces i učenik  stavlja u poziciju istraživača.

Divjak u Direktu dala naslutiti da roditelji ipak neće moći utjecati na školski sustav: 'U obaveznim predmetima nema mogućnosti izbora'