MARTA KEŠKIĆ Inovativna eko-čokolada njezina tima ide na međunarodno natjecanje!

MARTA KEŠKIĆ Inovativna eko-čokolada njezina tima ide na međunarodno natjecanje!

U Londonu će 21. i 22. studenoga biti održano međunarodno natjecanje studentskih ekipa u izradi eko-inovativnih prehrambenih proizvoda Ecotrophelia Europe 2017. Hrvatsku će predstavljati peteročlana ekipa Prehrambeno-biotehnološkog fakulteta u Zagrebu u kojem je i 25-godišnja Varaždinka Marta Keškić.

Ona se, zajedno s kolegama Lucijom Galić, Nikolinom Marinčić, Tomislavom Martinovićem i Matijom Moharićem i na hrvatskoj inačici natjecanja Ecotrophelia 2017. na PBF-u u Zagrebu predstavila s čokoladom s dodatkom proteina, ječma i aronije i u konkurenciji četiri ekipe odnijela pobjedu i zasluženo osvojila put u London.

Poseban sastojak - pivski trop

- Na natjecanje smo se prijavili kako bismo potaknuli ekološku održivost i na tržište plasirali proizvod za koji postoji potražnja i interes određene skupine – ističe Marta te dodaje da bi njihova čokolada Pro28 najprije mogla zanimati osobe koje drže do svog zdravlja i prehrambenih navika te se bave fizičkom aktivnošću.

Žiri je ocjenjivao okus proizvoda, izgled, ambalažu, marketinški plan i ekoinovativni aspekt, a najviše ocjene u svemu osvojila je upravo Martina ekipa.

- Najzanimljiviji sastojak naše čokolade je pivski ili ječmeni trop, koji prehrambena industrija do sada nije upotrebljavala ili komercijalizirala. Pivski trop je, naime, nusproizvod kod proizvodnje piva jer, ukoliko se on adekvatno ne zbrine, može predstavljati veliku ekološku prijetnju za okoliš. Upotrebljavali smo i trop aronije, koji je nusproizvod kod proizvodnje soka. Trop aronije bogat je antioksidansima, a zajedno s antioksidansima iz čokolade doseže više od 11400 µmol TE/g, što je i više od potrebnih dnevnih količina za ljudski organizam. Udio  proteina u čokoladi iznosi 28 posto, dok udio željeza zadovoljava 19 posto dnevnih potreba prosječnog čovjeka. Kod ambalaže smo također vodili računa o okolišu te smo upotrijebili PLA, koji je jedan od najnovijih polimera prisutnih na tržištu. Treba mu samo dvije godine za razgradnju u prirodi – napominje Marta.

Najveći problem – nedostatak financija

Put od ideje do konačnog proizvoda trajao je pola godine, a najveći problem u cijelom procesu bio je, ističe Marta, nedostatak financija.

- Čak 80 posto financirali smo sami uz pomoć roditelja. To je nedopustivo za organizaciju samog natjecanja, jer u drugim zemljama koje organiziraju Ecotrophelia natjecanje pobjednici dobivaju i novčanu nagradu. Mi smo dobili poklon pakete partnera natjecanja, no definitivno bi nam dobro došla financijska injekcija.



Unatoč svim poteškoćama, nagrada je ipak veliko priznanje za Martu i njezinu ekipu, ali i poticaj za daljnji rad.

- Ponosni smo što se u Hrvatskoj sve više počinju organizirati ovakva natjecanja. Mladi, talentirani i marljivi ljudi trebaju platforme za razvoj sposobnosti i ideja, kojih očito ne manjka. Nedvojbeno, treba motivirati one koji su spremni uložiti puno truda uz formalno obrazovanje i omogućiti im da se istaknu, da svoje ideje plasiraju na tržište i otvore nova radna mjesta. Ovo je odlična poveznica između obrazovnog sustava i tržišta rada. To je ono što nam više treba i zaista smo zahvalni što javnost podržava ovakve hvalevrijedne prilike.

Konkurencija je jaka, ali vjerujemo u pobjedu

Martinu ekipu u Londonu očekuje jaka konkurencija. Natjecat će se dvadesetak ekipa iz cijele Europe, no šanse za pobjedu uvijek postoje.

- Ne želimo trčati pred rudo. Naravno da možemo pobijediti, ali konkurencija na natjecanju je izrazito jaka. O jačini natjecanja dovoljno govori i sama činjenica da će u žiriju biti predstavnici najutjecajnijih svjetskih kompanija kao što su Nestle, Campden BRI, Auchan Group i drugi. Velik izazov predstavlja i činjenica da ekipe iz ostalih europskih zemalja dolaze s budžetima od nekoliko tisuća eura koje osvajaju na nacionalnim natjecanjima, dok mi najveći dio svega financiramo iz vlastitih sredstava. Tu smo odlučili uzeti stvar u svoje ruke i sada intenzivno tražimo donatore, pravne ili fizičke osobe, županije i gradove odakle potječemo, da pokažu podržavaju li prave vrijednosti koje će omogućiti mladima da grade svjetliju budućnost i ostvare potencijale.



Njihove čokolade s dodatkom proteina, ječma i aronije još uvijek nema na policama trgovina, no Marta vjeruje da će se glas o njezinoj ekipi i proizvodu proširiti i da sve neće ostati samo na studentskoj ideji.

Želja im je, naime, osnivanje start up-a i pokretanje vlastite proizvodnje. Naravno, ukoliko uspiju pronaći zainteresirane investitore ili uspješno apliciraju svoj projekt na europske fondove.

S Damirom Urbanom u RTL Direktu o njegovoj ulozi u predstavi 'Antigona' i korizmi: 'Čistim se vjerojatno odlaskom na WC školjku, ali na nekakav klasičan hrvatski način'